Interview

Een exclusief gesprek met Angela over het maken van de voorstelling 4 Jaargetijden en haar bijzondere samenwerking met kinderboekenschrijfster Imme Dros.

Angela Schijf heeft een missie: Het grote plezier dat ze zelf beleeft aan klassieke muziek delen met zoveel mogelijk mensen. Daarom staat ze komend seizoen op de planken in een bijzondere familievoorstelling waarin klassieke muziek en theater samenkomen. Een exclusief gesprek met Angela over het maken van de voorstelling 4 Jaargetijden en haar bijzondere samenwerking met kinderboekenschrijfster Imme Dros.

Wat kunnen we verwachten van de familievoorstelling 4 Jaargetijden?

'We maken muziektheater van één van de meest aansprekende werken uit de klassieke muziek, Vivaldi’s Vier Jaargetijden. Live muziek door een groot ensemble en een spannend nieuw sprookje worden samengebracht tot een theatervoorstelling. De verwondering en betovering die ik voel bij deze muziek en bij dit verhaal wil ik delen met zoveel mogelijk mensen.’

Is het moeilijk om klassieke muziek toegankelijk te maken voor kinderen?

‘Nee, helemaal niet. Kinderen staan zo open voor de verbeelding die deze muziek oproept en juist een theatervoorstelling biedt daartoe zoveel mogelijkheden. De afstandelijkheid die mensen misschien kunnen ervaren in de concertzaal, bestaat bij ons niet. Ik neem jong én oud als het ware 'aan de hand' mee door het muziekstuk. Zelf ben ik pas rijkelijk laat met klassieke werken in aanraking gekomen. Als er een voorstelling als deze bestaan had toen ik jong was, had ik hier absoluut bij willen zijn.’

Welk verhaal vertelt de voorstelling?

‘De muziek inspireert ons voor het verhaal dat ik ga spelen. Imme Dros schrijft voor de voorstelling een fonkelnieuw sprookje over de seizoenen, gebaseerd op het verhaal van Vrouw Holle. Ik speel twee zusjes, uitersten van elkaar. De één braaf en gezeglijk, de ander lui en brutaal. Ze belanden samen in de wondere wereld van Vrouw Holle en moeten daar opdrachten vervullen die samenhangen met de seizoenen. Terwijl het brave meisje het graan oogst en de appels plukt, ligt haar zusje te relaxen in een hangmat met een cocktail. De voorstelling gaat erover hoe je op verschillende manieren naar de wereld om je heen kunt kijken. Wil je het mooie of het lelijke zien? Maar ook dat, als het er echt op aan komt, braaf en gezeglijk misschien wel niet de meest handige karaktereigenschappen zijn.’

Hoe is het voor jou om voor deze voorstelling samen te werken met de legendarische kinderboekenschrijfster Imme Dros?

‘Het is een feest en een grote eer dat Imme de tekst voor deze voorstelling schrijft. Het is zo bijzonder om bij haar thuis te zijn. We spreken af in haar villa kakelbont in Hilversum, tussen enorme stapels boeken. We schelen bijna 50 jaar, maar als we samen aan het werk zijn bestaat dat leeftijdsverschil niet. We discussiëren, schaven, lachen, hebben hetzelfde doel voor ogen. Haar teksten zijn zo beeldend en vol fantasie maar tegelijkertijd ook heel precies, ieder woord klopt, iedere komma staat op de juiste plaats. En ze is een beetje gek, precies wat we nodig hebben.’

Hoe is jouw passie voor klassieke muziek begonnen, wanneer is de vonk overgesprongen?

‘Dat moment weet ik nog heel precies. Ik was uitgenodigd om bij een groot symfonieorkest het verhaal van De Notenkraker te vertellen en zij speelden de muziek van Tsjaikovsky. In die voorstelling lag ik op een hoge brug letterlijk pal boven het orkest, ik kon de vibraties van alle instrumenten in mijn lijf voelen. Dat was het moment dat ik wist dat live gespeelde muziek het mooiste is wat er is. Er gaan werelden voor je open, je wordt meegevoerd op een reis vol emoties en fantasie. Dat is ook waar ik me nu weer het meest op verheug. Dat ik samen met een groep fantastische musici op het toneel sta, dat de muziek van Vivaldi live gespeeld wordt, de vibraties van de instrumenten voelbaar zijn. Dat is zo’n mooie ervaring, die kun je alleen in het theater beleven, het is totaal iets anders dan luisteren naar een CD.’

Kun je iets vertellen over de musici waarmee je gaat samenwerken?

‘We stellen voor deze voorstelling een eigen orkest samen van jonge, getalenteerde musici, en het mooie is dat we daarbij kunnen kiezen voor musici die niet alleen fantastisch kunnen spelen maar daarnaast net zo enthousiast zijn als ik om samen een muziektheatervoorstelling voor kinderen en hun ouders te maken. Ik werk voor deze voorstelling samen met Joris Nassenstein en Jan Pieter Koch. Zij hebben ontzettend veel ervaring in het maken van muziektheater voor kinderen. Ze ontvingen net de internationale YAM Award voor hun voorstelling Creatures als beste muziektheatervoorstelling voor kinderen ter wereld van 2016. Eerder lieten zij complete orkesten samenwerken met acteurs in het theater (o.a. De Terugkeer van Hans en Grietje bij Orkater, bekroond met 4 Musical Awards, red.) op een manier waarbij de musici onderdeel worden van de scènes. Dat is precies wat we in 4 Jaargetijden ook gaan doen. Een fantastische, sprookjesachtige wereld creëren door live klassieke muziek en theater samen te brengen. Het is voor mij een droom die uitkomt.’

Pagina terug